National hotline

 

Read about the hotline in English

Få hjælp og rådgivning hos Lev Uden Volds nationale hotline

Lev Uden Volds nationale hotline tilbyder anonym og gratis rådgivning - enten telefonisk eller via chat. Telefonrådgivningen har åbent 24 timer i døgnet året rundt, mens chatten har åbent på udvalgte tidspunkter.

Hotlinens målgruppe er voldsudsatte og voldsudøvende kvinder og mænd, voldtægtsofre, pårørende samt fagpersoner, der beskæftigelser sig med målgruppen.

Vores rådgivere er klar til at lytte, rådgive og hjælpe dig.

Hotlinen hjælper med alle former for vold og voldtægt. Er du i tvivl, om du – eller en du kender – er udsat for eller udøver vold, eller om du har været udsat for en voldtægt, kan du få hjælp og vejledning af hotlinens rådgivere.

Du kan læse mere om voldtægt og de forskellige former for vold her.

Oplever du tekniske udfordringer med at komme igennem til vores hotline på tlf. 1888 eller på vores chat, kan du altid skrive til vores rådgivere på hotline@levudenvold.dk og få hjælp til at løse de tekniske problemer.

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Nogle gange kan det være svært at række ud efter hjælp. Hos vores hotline kan du helt anonymt tale eller chatte med rådgivere, som vil lytte og hjælpe.

Måske er du i et forhold, hvor du føler dig utryg? Måske er du i tvivl, om du er blevet voldtaget? Eller måske mister du nogle gange kontrollen og er bange for at slå?

Lige meget hvad, er du altid velkommen til at kontakte os – både hvis du er udsat for vold, men også hvis du selv oplever at træde over en grænse hos en, der står dig nært.

Helt konkret kan vi:

  • Hjælpe dig med at tackle volden og dens konsekvenser
  • Fortælle dig, hvilke krisecentre eller botilbud, der har plads
  • Fortælle dig om relevante tilbud som terapiforløb og psykologsamtaler
  • Hjælpe pårørende med, hvordan de bedst hjælper en voldsudsat, et voldtægtsoffer eller en voldsudøver
  • Rådgive fagfolk, så de bedre kan genkende signaler på vold og henvise til den rette hjælp

Praktisk om rådgivningen på telefonen

Du kan kontakte hotlinen døgnet rundt og har mulighed for at være anonym.

Du kan selv afslutte samtalen, når du ønsker det. Vores rådgivere afrunder samtalen, når de synes, den er ved at være slut, og de oplyser altid, når de lægger på.

Hvis samtalen pludselig afbrydes, skyldes det en fejl. Vi har ikke dit telefonnummer og kan derfor ikke ringe dig op. Ring derfor selv til hotlinen igen. Vi kan ikke garantere, at du får den samme rådgiver i røret igen.

Hvis alle rådgiverne på hotlinen er optaget af andre samtaler, kommer du i kø til en samtale. Vi vil forsøge at tage dit opkald så hurtigt som muligt.

Henvendelser til hotlinen er som udgangspunkt et engangsopkald, og vores rådgivere vil forsøge at henvise dig til et forløb, der passer til netop din situation og kan hjælpe dig godt videre i livet.

Hotlinen kan desuden kontakte Dansk Flygtningehjælps tolkeservice og bestille en tolk, hvis det ikke er muligt at gennemføre rådgivningen på dansk eller engelsk. Tolken fra tolkeservice kan både bestilles akut eller til et senere tidspunkt. Via tolkeservice tilbyder vores rådgivere samtaler på flere forskellige sprog.

Praktisk om rådgivningen på chat

Chatrådgivningen har åbent tirsdage og fredage i tidsrummet kl. 11:00-14:00 samt torsdage i tidsrummet kl. 19:00-22:00. Når chatten er lukket, kan du som altid kontakte vores hotlinen på telefonnummeret 1888.

Hvis rådgiverne på chatten er optaget af andre samtaler, kommer du i kø til chatten.

Hvis der er for mange i kø, inden chattens lukketid, melder chatten for ”optaget”, og vi henviser dig i stedet til at ringe til os på tlf. 1888 eller opsøge chatten igen ved næste åbningsdato.

Hvordan er jeg anonym?

Hvis du ringer til vores hotline, er du fuldstændig anonym. Det vil sige, at vi ikke kan se dit telefonnummer, når du ringer, og hotlinens telefonnummer vil heller ikke blive vist på din telefonregning.

Du skal dog være opmærksom på, at vores nummer vil stå i din opkaldsliste på telefonen. Du skal derfor selv slette opkaldet. 

På chatrådgivningen er du ligeledes fuldstændig anonym, og vores rådgivere har ikke mulighed for at se, hvem du er, eller hvor du skriver fra.

Tavshedspligt og underretningspligt

Hotlinens rådgivere har tavshedspligt. Rådgiverne har dog underretningspligt, hvis det under rådgivningen står klart, at børn under 18 år er i fare. Vi kan dog kun underrette myndighederne, hvis du selv har givet oplysninger, som gør, at vi kan identificere dig.

Ida Nielsen Sølvhøj, ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet, følger i august 2021 rådgivningssamtalerne på hotlinen. Idas formål med at følge rådgivningssamtalerne er, at undersøge hvordan psykisk vold opleves af mennesker, som har været eller er udsat for psykisk vold.

De indsamlede oplysninger anvendes alene til videnskabelig eller statistisk brug og alle oplysninger, der fremkommer under en samtale, vil blive behandlet fortroligt i anonymiseret form, jf. databeskyttelseslovens § 10, stk. 1. Ved spørgsmål kan Ida kontaktes på idns@sdu.dk.

Hvis du ringer fra udlandet

Vi kan naturligvis også hjælpe dig, hvis du er i udlandet. Vær dog opmærksom på følgende:

  • Du kan muligvis ikke komme igennem på 1888-nummeret. Brug i så fald nummeret her: 3323 1908. Vær opmærksom på, at vi her kan se det nummer, du ringer fra.
  • Det er muligvis ikke gratis for dig at ringe, da dit telefonselskab kan kræve betaling for opkald til Danmark. 

Mere hjælp

Juridisk rådgivning
Lev Uden Vold tilbyder også juridisk rådgivning i forbindelse med vold i nære relationer. Læs mere om den juridiske rådgivning her.

Viden og fakta
Har du brug for mere viden om vold i nære relationer, voldsudsatte og voldsudøvere, kan du finde flere informationer på siden viden og fakta.