Ny rapport fra Lev Uden Vold: Kortlægning af kommunernes indsats mod vold mod børn

|

Kategorier

Nyheder
|

Cirka hvert femte barn i Danmark bliver udsat for vold i hjemmet viser tal fra Børns Vilkår. Lev Uden Volds nye undersøgelse viser, hvordan kommunale indsatser kan være med til at vende problemet. Tre kommuner – Aarhus, Roskilde og Hedensted – har en lovende praksis i arbejdet med at hjælpe børn i familier med vold.

Kommunen er den myndighed, som har ansvaret for at iværksætte tiltag, når et barn er udsat for vold. Med Barnets Lov og Børnene Først-reformen er der kommet et skarpere lys på den kommunale indsats for at opdage børns mistrivsel hurtigst muligt, give hjælp og rette indsats fra begyndelsen og sikre barnet ligeværdighed i sagsbehandlingen.

Lev Uden Vold har i ny rapport ’Børn i familier med vold – danske kommuners tiltag’ indsamlet data – herunder interviewet fagfolk fra over 80 kommuner – der giver indblik i de lovende praksisser og i de forbedringspotentialer, der vil kunne hjælpe de børn, der har brug for det.

Stor variation i kommuners organisering

Området er lovmæssigt reguleret, men kortlægningen viser alligevel en variation i kommunernes arbejde for tidlig forebyggelse, opsporing og indsatser til børn i familier med vold.

”Den forskelligartede organisering og sagsbehandling betyder ikke nødvendigvis, at voldsudsatte børn behandles forskelligt i forskellige kommuner. Variationen og den manglende transparens på tværs af kommunerne gør det dog vanskeligt at vurdere, i hvor høj grad den enkelte kommune lever op til intentionerne i Barnets Lov og Børnene Først-reformen. Med denne kortlægning håber vi derfor at kunne inspirere kommuner på tværs til lære af hinanden og implementere lovende praksis fra andre kommuner,” siger Louise Glerup Aner, chef for viden og formidling i Lev Uden Vold.

Kvalitet afhænger af samarbejde og viden om vold

Kortlægningen peger på, at kvaliteten i den enkelte kommunes tiltag for børn, som vokser op i familier med vold, er bedst, når der både er stærkt tværorganisatorisk samarbejde og klare procedurer. Og så kan man se, at de kommuner, der lykkes godt, har gjort noget særligt for at styrke fagpersoners viden om vold og risikofaktorer.

En del kommuner kan med fordel lade sig inspirere af andre kommuners systematiske implementering af den lovpligtige beredskabsplan. Beredskabet skal indeholde klare procedurer for, hvordan kommunen skal handle internt i tilfælde af viden eller mistanke om vold og overgreb mod børn, og medarbejdere skal kunne efterleve procedurerne i praksis.

Et sådant beredskab er for en stor del af kommunerne opdaterede og tilgængelige, men ikke hos alle, viser Lev Uden Volds kortlægning. I 2023 havde:

  • 66 kommuner en opdateret og tilgængelig beredskabsplan
  • 28 kommuner en tilgængelig men forældet beredskabsplan (eller ukendt årstal)
  • 4 kommuner ikke en tilgængelig beredskabsplan.

Når medarbejdere har viden om vold og risikofaktorer, og når der arbejdes tværfagligt i velkendte procedurer, er der størst sandsynlighed for at spotte vold og mistrivsel tidligt og handle derefter.

”For en del kommuner kan der være potentiale i at gå mere systematisk og helhedsorienteret til værks, når der opstår mistanke eller konkret bevis på vold eller svigt mod et barn. Og så håber jeg, at alle kommuner vil tilse, at beredskabet er på plads,” siger Louise.

Tre kommuner med lovende praksis

Lev Uden Volds kortlægning viser, at kommunerne Roskilde, Aarhus og Hedensted har implementeret en lovende praksis målrettet børn, der oplever forskellige former for mistrivsel, herunder vold, i hjemmet. De er alle kendetegnet ved deres fokus på tidlige interventioner og tværfaglighed. Hvert tiltag er integreret i en overordnet model for kommunens indsats på børneområdet, kendt som henholdsvis ’Roskildemodellen’, ’Styrke på Tværs’ og ’Relationel Velfærd’.

Aarhus Kommunes egne beregninger har vist, at ’Relationel Velfærd’ er økonomisk effektiviserende, og derudover viser en ekstern evaluering af ’Relationel Velfærd’ fra 2022 positive resultater i forhold til:

  • Tidlig koordineret indsats for børn og unge i udsatte positioner.
  • Økonomiske besparelser pga. færre henvisninger til mere indgribende foranstaltninger.
  • Ligeværdigt tværfagligt samarbejde.
  • Tilfredshed og udvikling hos børn, unge og familier.
  • En mere positiv socialkapital-måling hos medarbejderne.

’Børn i familier med vold – danske kommuners tiltag’ er udarbejdet af Lev Uden Vold i samarbejde med Ole Kirk’s Fond og Barndom Uden Vold.

 

Download rapporten her

Tryk her for at komme væk fra denne side